آشپزی در طبیعت

 

آشپزی در طبیعت از تجربیات نابی است که نباید آن را از دست دهید. غذایی که در دل طبیعت، با امکانات آنجا و هوایی دلنشین پخته می‌شود طعمی بسیار لذیذ پیدا می‌کند. آشپزی در طبیعت امکانات خاص یا هزینه هنگفتی نیاز ندارد، تنها روحیه‌ای سرزنده و جمعی پرنشاط می‌خواهد تا یک وعده فراموش نشدنی در کنار عزیزانتان داشته باشید.

در این مقاله پس از آشنایی با روش‌های آتش روشن کردن در طبیعت، آموزش ۱۰ غذای ساده برای طبیعت نیز آورده شده است. این غذاها زحمت زیادی ندارند و کبابی کردن آن‌ها طعم خوب آن را دو چندان می‌کند.

 

10 نوع غذای ساده برای طبیعت

 

نکات طلایی در درست کردن آتش برای پخت غذا

آتش درست کردن در طبیعت علاوه بر اینکه در درست کردن غذا به کار می‌آید برای ایجاد روشنایی و گرما نیز کاربرد دارد. برای پختن غذا در طبیعت می‌توانید از آتش، منقل، گازهای مسافرتی و گزینه‌های دیگر استفاده کنید. اگر انتخاب شما بر پا کردن آتش است، در ادامه به نکات طلایی در درست کردن آن اشاره می‌کنیم:

درست کردن آتش

درست کردن آتش در طبیعت به مهارت احتیاج دارد. اگر از دسته افرادی نیستید که زیاد به طبیعت می‌روند یا تابه‌حال آتش درست نکرده اید بهتر است قبل از اولین تجربه آشپزی در طبیعت، چندین دفعه آتش درست کردن را تمرین کنید.

 

نکات طلایی برای روشن کردن آتش در طبیعت

 

برای آتش درست کردن در طبیعت در اولین قدم باید به دنبال هیزم‌های خشک بگردید. اگر از بودن هیزم خشک در مقصد اطمینان ندارید می‌توانید با خود هیزم خشک یا ذغال ببرید. وسایل آتش زا مانند ژل آتش زا، بنزین، نفت یا الکل به همراه داشته باشید. برای شعله ور کردن آتش به کبریت احتیاج دارید. اگر کبریت را فراموش کردید نگران نباشید. خبر خوب اینکه با کمک وسایلی مانند سنگ چخماق، ذره بین یا دیگر امکاناتی که در اختیار دارید می‌توانید آتش ایجاد کنید.

قسمتی از زمین را در نظر بگیرید. این قسمت باید خشک باشد و تا حد امکان چمن و گیاهان دیگر دور باشد. به اندازه ۳۰ سانتی متر از زمین را حفر کنید تا در صورت وجود باد آتش شما خاموش نشود. با توجه به نیازتان می‌توانید آتش هرمی، آتش مثلثی، آتش ضربدری یا آتش کابینی ایجاد کنید.

در آتش هرمی چوب‌ها را از کوچک تا بزرگ روی هم به گونه ای قرار دهید تا هرم تشکیل شود. این نوع آتش برای پخت و پز مناسب است. برای شعله ور کردن آن از خرده چوب‌هایی که داخل هرم هستند شروع کنید و آن‌ها را آتش بزنید.

 

آتش هرمی

 

برای درست کردن آتش مثلثی لازم است ابتدا درون گودالی که کنده‌اید مواد آتش زا مثل کاغذ و برگ خشک بریزید. خرده چوب‌ها را با زاویه کمی روی مواد آتش زا ریخته و چوب‌های بزرگ تر را روی آن‌ها بریزید. حالا خرده چوب‌ها را شعله ور کنید و بعد از مدتی دوباره خرده چوب بریزید. زمانی که آتش به خوبی گرفت هیزم‌ها را بر روی آن بگذارید. این نوع آتش برای خوراک پختن مناسب است.

 

آتش مثلثی

 

روش‌های آشپزی در طبیعت

روش‌های مختلفی برای آشپزی در طبیعت وجود دارد که با توجه به غذایی که می‌خواهید بپزید متفاوت هستند.

استفاده از تخته چوب

آشپزی بر روی تخته چوب

 

یکی از متداول‌ ترین روش‌های آشپزی، آشپزی روی تخته چوب است. برای این کار نیاز به یک تخته چوب ترجیحاً از چوب راش یا سدر دارید. ماده غذایی خود را که می‌تواند شامل گوشت ماهی، مرغ یا گوشت قرمز باشد روی تخته چوب قرار دهید و آن را به راحتی زیر و رو کنید.

 

استفاده از تخته سنگ

آشپزی بر تخته سنگ

 

ابتدا یک سنگ صاف پیدا کنید که ارتفاع کمی داشته باشد. حالا به راحتی مانند استفاده از تخته چوب، ماده غذایی خود را روی آن قرار دهید. از مزیت‌های استفاده از تخته سنگ و تخته چوب تماس غیر مستقیم ماده غذایی با آتش است.

بسته بندی

طبخ غذا با بسته بندی با برگ

 

با استفاده از برگ‌های موجود در طبیعت می‌توانید ماده غذایی خود را بسته بندی کنید و روی آتش قرار دهید. این کار را با کمک فویل نیز می‌توانید انجام دهید. برای بسته بندی با برگ درختان به برگ های پهنی که نازک نباشند نیاز دارید. ساقه پیچک نیز برای بستن آن انتخاب خوبی است. قبل از استفاده از این روش از سمی نبودن برگ‌ها اطمینان پیدا کنید.

سیخ چوبی

ساختن سیخ چوبی برای آشپزی

 

از چوب‌های نازک به عنوان سیخ استفاده کنید. چوب‌های خشک در طبیعت را بر داشته و سر آن‌ها را چاقو به شکلی فرم دهید که تیز شود و بتوانید ماده غذایی خود را بر آن بزنید. اگر انتخاب شما استفاده چوب به عنوان سیخ است توجه داشته باشید که ماده غذایی‌تان را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا به طور کامل پخته شود.

۱۰ نوع غذای ساده‌ ای برای طبیعت

حال که با روش‌های ایجاد آتش و پختن غذا در طبیعت آشنا شدید، در ادامه ۱۰ نوع غذای ساده‌ای که می‌توان در طبیعت پخت را می‌خوانید:

جوجه کباب

 

هنگامی که حرف از طبیعت و آشپزی در طبیعت به میان می‌آید اولین گزینه جوجه کباب است. جوجه کباب غذای لذیذی که به راحتی پخته می‌شود و در بین عموم مردم نیز طرفداران زیادی دارد.

ابتدا مرغ‌ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. سپس با توجه به ذائقه خود در سس آن از ترکیب آبلیمو، زعفران، فلفل دلمه، ماست، پیاز و ادویه جات استفاده کنید. مرغ خود را برای چند ساعت در سس آماده شده قرار داده و با خود به طبیعت ببرید. با کمک سیخ‌های فلزی یا چوبی یا توری آن را بر روی آتش بپزید و نوش جان کنید.

ماهی کباب

ماهی یکی از بهترین طعم‌ها را زمانی پیدا می‌کند که آن را کباب کنید. زیرا بوی زهم آن گرفته می‌شود و به خوبی همه نقاط آن پخته می‌شود. می‌توانید ماهی خود را از قبل در موادی مثل سیر، رزماری، آبلیمو و ادویه‌جات برای چند ساعت بگذارید و بعد آن را کباب کنید. اگر ماهی شما تازه باشد می‌توانید تنها به آن نمک زده و مستقیم روی آتش بگذارید. سپس آن را در کنار گوجه کبابی به همراه نان یا پلو میل بفرمایید.

برگر ذغالی

برگر ذغالی در طبیعت

 

برگر ذغالی طرفداران خود را دارد و به راستی خوردن این غذا در طبیعت می‌چسبد! می‌توانید گوشت برگر را آماده یا خانگی تهیه کنید و با خود به طبیعت ببرید. همراه با آن پنیر، سس، قارچ و خیارشور و گوجه ببرید. هنگامی که برگرهایتان کاملاً کبابی شد نان خود را روی آتش بگذارید تا طعم دودی بگیرد و گرم شود. ساندویچ چیزبرگر با طعم طبیعت نوش جانتان.

نیمرو و مخلفات

نیمرو در طبیعت

 

نیمرو از متداول ترین غذاهای طبیعت است. پختن آن به مواد زیادی احتیاج ندارد و انرژی چندانی از شما نمی‌گیرد. نیمرو خود را می‌توانید به صورت املت با گوجه، پیازچه، بادمجان کبابی، گوشت بیکن یا پنیر ترکیب کنید و از مزه جادویی آن لذت ببرید. هر کدام از این ترکیبات را اگر قبلاً در خانه امتحان کرده‌اید فراموش کنید. این غذا روی آتش یک مزه بهشتی به خود می‌گیرد.

میگو

میگو در طبیعت

 

کبابی کردن هر کدام از غذاهای دریای را جز روش‌های پخت در اولویت قرار دهید. میگو را به هر شکلی که بپزید خوش طعم خواهد بود. این غذای دریایی در مدت زمان کوتاهی می‌پزد. می‌توانید آن را از قبل در سسی که محتوی آبلیمو، سیر، نمک و رزماری است بخوابانید. سپس در ماهیتابه روی آتش تفت دهید. یا آن را به سیخ بکشید و کبابی کنید. در هیچ کدام از روش‌ها بیشتر از ۱۵ دقیقه نگذارید که میگو روی حرارت بماند.

آب گوشت آتشی

آب گوشت آتشی در دیزی سنگی در دل طبیعت یک وعده فراموش نشدنی برای شما ثبت می‌کند. گوشت، گوجه، حبوبات از قبل در آب خوابانده، ادویه جات و سیب زمینی را درون ظرف مورد نظرتان بگذارید. روی آن آب بریزید و روی آتش قرار دهید. پس دو الی سه ساعت آبگوشت آتشی شما آماده است. آن را با نان سنگک داغ و ترشی میل کنید.

هات داگ کبابی

هات داگ از دیگر غذاهایی است که پختن آن در طبیعت آسان است و در عین حال خوشمزه. هات داگ‌ها را به سیخ بکشید و بعد از مدت کوتاهی به همراه نان داغ و سس خردل ساندویچ درست کنید. به همراه آن انواع مخلفاتی که طبق ذائقه‌تان است مثل پنیر، سس قرمز یا قارچ می‌توانید سرو کنید.

شیشلیک کبابی

تکه‌های دنده گوشت گوسفند را می‌توانید نمک بزنید، به سیخ بکشید و روی آتش قرار دهید. طعم لذیذ آن در کنار گوجه کبابی، سبزیجات و نان تازه فراموش نشدنی خواهد بود. همچنین می‌توانید در سس نیز از قبل بخوابانید و بعد از چند ساعت به سیخ بکشید.

خوراک لوبیا

خوراک لوبیا بسیار مقوی است. این غذا یک انتخاب خوب برای افراد گیاهخوار است. لوبیا را با مقداری آب به همراه سیب زمینی، قارچ و ادویه‌جات دلخواه روی آتش قرار دهید. پس از ۲ ساعت غذای شما آماده است بدون آنکه نیاز باشد زمان و انرژی زیادی صرف پختن آن کرده باشید. به همراه نان تازه یا پلو یک غذای خوشمزه و سریع است.

خوراک بادمجان

بادمجان کبابی در طبیعت

 

انواع خوراک‌هایی که با بادمجان درست می‌شوند مثل کشک بادمجان یا میرزاقاسمی را می‌توانید در طبیعت به آسانی درست کنید. بادمجان‌ها را به سیخ بکشید و روی آتش قرار دهید تا کبابی شوند. در ترکیب با سیر، گوجه کبابی و تخم مرغ میرزاقاسمی با چاشنی طبیعت بخورید. همچنین می‌توانید آن را با کشک و سیر مخلوط کرده و با گردو و سبزی تازه کشک بادمجانی خوش‌طعم میل کنید.

نکات کلی آشپزی در طبیعت

  • هنگام ترک مکانتان به هیچ وجه فراموش نکنید که آتش را به طور کامل خاموش کنید. در غیر این صورت خسارت‌های جبران ناپذیری به طبیعت وارد می‌شود.
  • قبل از سفر مواد اولیه غذا را به طول کامل فراهم کنید. یک لیست از وسایل لازم داشته باشید و در انتها آن را چک کنید.
  • از کبریت ضدآب استفاده کنید.
  • یک کیسه با خود به همراه داشته باشید تا زباله‌ها را درون آن بیندازید و هنگام برگشتن به مبدأ آن را در سطل زباله بیندازید.
  • بعد از تمام شدن آشپزی ظرف‌ها پر از آب کرده و روی آتش قرار دهید تا راحت تر تمیز شوند.

 

نکات پیرامون آشپزی در طبیعت

 

سخن آخر

به خودتان فرصت تجربه آشپزی در طبیعت را بدهید. پس از یک بار تجربه مشتاق می‌شوید بارها و بارها آن را تکرار کنید. در این مقاله سعی شد همه نکات لازم برای روشن کردن آتش، روش‌های آشپزی و طبخ غذاها و نهایتاً ۱۰ غذای مناسب برای پختن در طبیعت آورده شود تا خاطره‌ای ناب و لذت بخش داشته باشید. فراموش نکنید از تجربیات خود از آشپزی در طبیعت بنویسید و اگر پیشنهادی برای آتش بر پا کردن در طبیعت، طبخ غذا و آشپزی دارید ما را نیز در آن سهیم کنید.

اگر خرید کردن برای رفتن به طبیعت برایتان سخت است یا فکر می‌کنید همه وسایل لازم را از یک مغازه نمی‌توانید بخرید، اسنپ مارکت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در زمانی سریع و بدون اتلاف انرژی بسیاری از مایحتاج لازم را خریداری کنید.