بهترین سرآشپز ایران کیست؟

 

آشپزی یکی از جذاب‌ترین رشته‌هاست که البته هنوز قضاوت‌های زیادی درباره آن وجود دارد و پتانسیل‌های آن و افراد بااستعداد در آن به‌اندازه کافی شکوفا نشده‌اند. در آشپزخانه بهترین رستوران های تهران سرآشپزهایی حرفه‌ای، باتجربه و علاقه‌مند به کارشان فعالیت می‌کنند که برخی از آن‌ها در همین زمینه نیز تحصیل کرده‌اند. مسلما انتخاب بهترین سرآشپز ایران باید با توجه به سبک آشپزی و معیارهای متعددی صورت بگیرد.

در ادامه تلاش می‌کنیم چند نفر از سرآشپزهای قدیمی و جوان کشور را با سبک‌ها و سوابق مختلف، معرفی کنیم. بسیاری از ما با برخی از آن‌ها مانند سامان گلریز آشنا هستیم.

سامان گلریز

سامان گلریز، متولد سال ۱۳۵۰ در شهر اهواز است. وی فارغ‌التحصیل رشته عکاسی است؛ اما به گفته خودش این رشته چندان او را راضی نکرد. پس‌ازآن، رشته خود را به هتلداری تغییر داد و سپس تخصص خود را در رشته آشپزی بین‌المللی از دانشگاه استارکلاید (Starthclyde) انگلستان دریافت کرد.

گلریز ازنظر آموزش مستقیم به مردم، بهترین سرآشپز ایران محسوب می‌شود. او مؤلف چهار کتاب آشپزی است و ۲۲ سال در تلویزیون ایران به آموزش آشپزی مشغول بود. معروف‌ترین کتاب او «کوچه‌پس‌کوچه‌های آشپزی» نام دارد که انتشارات دنیای آفتاب آن را به چاپ رسانده است. مهم‌ترین برنامه آشپزی وی نیز برنامه‌ای با عنوان «بهونه» از شبکه سوم سیماست.

از مهم‌ترین رستوران‌ها و مجموعه‌های راه‌اندازی شده توسط گلریز، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران گیپا (اولین رستوران کلاسیک غذای ملل)
  • رستوران‌های گشنیز و رزماری
  • اولین رستوران مدرن هتل نارنجستان شمال
  • رستوران تین؛ بزرگ‌ترین فست‌فود اصفهان
  • کافی‌شاپ کلاسیک کشمش
  • مجموعه پلاک؛ واحد غذایی takeaway
  • مجموعه هارپ؛ مدرن‌ترین واحد بستنی و کافی‌شاپ در ده سال گذشته

گلریز، سابقه تألیف در بیش از سی مجله و روزنامه کشور را داراست و اولین استاد ایرانی در قدیمی‌ترین آکادمی آشپزی دنیا یعنی marmite است. کتاب راهنمای آشپزی با استفاده از مایکروویوهای سامسونگ و LG او برنده طرح تألیف کتاب علمی در کشور شده است.

ساناز مینایی

خانم مینایی نویسنده، محقق و مدرس در حوزه آشپزی و نخستین تولیدکننده برنامه‌های آشپزی در صداوسیما در اوایل دهه ۷۰ است. اولین آموزشگاه آشپزی در ایران توسط ایشان در سال ۱۳۶۲ تأسیس شد. همچنین اولین استاندارد آموزش آشپزی برای سازمان فنی و حرفه‌ای، توسط وی در سال ۱۳۷۰ تدوین شده است. این استاندارد شامل ۱۴ قسمت مختلف است و تمامی غذاها و نیز روش سرو آن‌ها را پوشش می‌دهد. او فارغ‌التحصیل رشته مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه لیبرتی، یک دانشگاه غیرانتفاعی در آمریکا در مقطع دکتری است.

همچنین، اولین آموزشگاه رسمی با مجوز از سازمان فنی و حرفه‌ای که مدرک این دوره را نیز اعطا می‌کند، توسط مینایی تأسیس شده است. خانم مینایی در سال ۱۳۷۴ با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و علوم، اولین دانشگاه غیرانتفاعی کشور در زمینه شناخت و پخت غذا را نیز راه‌اندازی کرد. مینایی در زمینه تزئینات و تألیفاتی که در این زمینه دارد، شاید بهترین سرآشپز ایران باشد.

خانم مینایی یکی از پرکارترین سرآشپزهای ایران در زمینه تالیفات با بیش از ۲۷ عنوان جلد کتاب است که اولین آن‌ها در سال ۱۳۶۲ با عنوان آرایش سبزیجات و میوه‌آرایی به بازار آمد. انتشار اولین مجله تخصصی آشپزی در سال ۱۳۸۶ با عنوان ماهنامه تخصصی سانازسانیا از دیگر افتخارات اوست.

سمیرا جنت دوست

 

نفر دومی که در مقاله بهترین سرآشپز ایران معرفی می‌کنیم. خانم جنت‌دوست اصالتا تبریزی است و به گفته خودش از ۱۱ سالگی، مشغول به آشپزی است. وی در سال ۱۳۷۱ اولین آموزشگاه رسمی آشپزی فنی حرفه‌ای را در تبریز افتتاح کرد. او نیز هفت کتاب زیر را در زمینه آشپزی تألیف کرده است:

  • دسر
  • آشپزی ایرانی
  • شیرینی‌های خشک
  • سفره‌آرایی، میوه‌آرایی و تزئینات
  • نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • کیک و شیرینی‌های تر
  • آشپزی مدرن پانیز

آشپزی مدرن پانیز، معروف‌ترین کتاب جنت‌دوست است که در سال ۱۳۹۲ منتشر شد. وی با این کتاب در سال ۲۰۱۵ در بخش کتب تک‌موضوعی مسابقه جهانی گورماند (Gourmand Awards) در کشور آلمان در زمره ۳۲ کتاب برگزیده قرار گرفت. همین کتاب در سال ۲۰۱۶ در بخش کتب مربوط به آشپزی آسیایی و کشورهای جاده ابریشم، توسط همین نهاد برگزیده شد. شاید ازنظر جوایز بین‌المللی، جنت‌دوست، بهترین سرآشپز ایران باشد.

سرآشپزهای جوان تر

در انتخاب بهترین سرآشپز ایران باید سرآشپزهای جوان‌تر را نیز بررسی کنیم. در ادامه، دو آشپز جوان با سبک‌هایی کاملا متفاوت را نیز معرفی می‌کنیم.

شهرزاد شکوهی وند

شکوهی‌وند، کارشناس رشته مدیریت هتلداری و فارغ‌التحصیل از مدرسه شیرینی‌پزی Cordon Bleu در پاریس است. می‌توان گفت که او بهترین سرآشپز ایران در زمینه تهیه کیک و شیرینی‌های مدرن است. وی البته از طعم‌ها و خوراکی‌های ایرانی نیز در شیرینی‌های خود استفاده می‌کند. شکوهی‌وند، مدرس دوره‌های دسر و شیرینی‌های فرانسوی است. شیرینی‌فروشی او با دو شعبه در تهران به نام شهرزاد شکوهی‌وند (فم شیک) یکی از بهترین شیرینی‌فروشی‌های ایران محسوب می‌شود که درواقع، یک کافه‌قنادی به سبک فرانسوی است.

نواب ابراهیمی

نواب ابراهیمی، یکی از جوان‌ترین سرآشپزهای ایران است. او در سال ۱۳۶۹ در تهران به دنیا آمد و در رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده است. وی در اینستاگرام ۲٫۷ میلیون فالوور دارد و در این شبکه، دستورالعمل تهیه غذاهای مختلف را قرار می‌دهد. ویژگی اصلی آشپزی او که سبب شهرتش بسیارش نیز شده است، سادگی است. به‌طوری‌که ازنظر سرعت و سهولت دستورهای غذایی، ابراهیمی می‌تواند بهترین سرآشپز ایران باشد.

سرآشپزهای اینستاگرامی

شف طبیه، آذر ماهی صفت و حسام حسینی، کاپیتان عابد از معروف‌ترین چهره‌های آشپزی در اینستاگرام با ده‌ها هزار فالوور هستند. آن‌ها روزانه پست و استوری‌های متعددی حاوی دستورهای پخت مختلف به اشتراک می‌گذارند. دراین‌بین، حسام حسینی خود یک راه‌اندازی‌کننده حرفه‌ای رستوران است که در شبکه دو سیما نیز برنامه آموزش آشپزی دارد.

سخن آخر

باوجودآنکه رشته آشپزی یک رشته کاملا جدید در کشور ما محسوب می‌شود؛ اما نزدیک به چهار دهه است که سرآشپزهای معروفی در این زمینه فعال شده‌اند. نام‌های آشنایی چون سامان گلریز، سمیرا جنت‌دوست و ساناز مینایی با تألیفات، برنامه‌های تلویزیونی، رستوران‌های متعدد، جوایز بین‌المللی و راه‌اندازی آموزشگاه‌های متعدد در این زمینه می‌درخشند.

در سال‌های اخیر نیز سرآشپزهای جوان‌تر با سبک‌های جدیدتر پا به عرصه گذاشته‌اند. نواب ابراهیمی از معروف‌ترین چهرهای اینستاگرامی در این زمینه است و شهرزاد شکوهی‌وند نیز به اعتقاد بسیاری بهترین سرآشپز ایران در زمینه تهیه کیک و شیرینی محسوب می‌شود.